Tuesday, October 11, 2011

Kecewa dengan parent yang tak appreciate apa yg teacher dah buat!

“We know as a parent, u want the best to your child. We understand it.. and yes we’d tried our best to take care not only yours but every children here!”

Mesti semua tertanya2 kan apekah sebenarnya yg berlaku…. Hmmm… Sya bukan nak blame siapa-siapa di sini Cuma nak berkongsi cerita ‘hangat’ yang berlaku di tempat kerja Sya.

Ada seorang parent kepada seorang kanak-kanak ni ada selit memo dalam beg anak dia.. dan memo tu memang sah2 lah ditujukan kepada teacher dan bibik or sesiapa sahaja yang berkenaan dalam tempat kerja Sya ni… bila dibaca memo tu.. agak berderau darah Sya and teacher2 yang lain.. As teacher yang teach & take care student  di sini semestinya kami akan terasa hati dengan apa yang tersurat dalam memo tu…

Taknaklah publish sebetul2nya kat sini, cuma sikit info, apa yg ditulis tu seperti mengarahkan kami buat itu dan ini dah seolah-olah kami ni orang gaji/nanny kepada anak dia sorang je dan ada juga tertulis something yang seolah2 menyalahkan kami bila berlaku sesuatu pada anak dia... 

Right after clas (afternoon) until evening at 6pm there's a daycare session  n we as a teacher will stay in supposedly until 6pm. but dalam case anak dia yang sorang ni mmg dia tiap2 hari lewat. sometime 7.15/7.30/8 & pernah lagi lewat. and there's no extra charge for late pick up.. so they should be thankful n at least appreciate apa yang teacher lakukan or thanks to teachers yg supposedly at that time dah boleh berehat dirumah atau have their own privacy activities (outing/eating/solat/mandi/watch tv n so so) but NEVER!!
apa yang teacher2 dapat? 
Hmmm... ni ha! Memo yang menyuruh teacher buat itu buat ini.. (mengarah!!)
Be alert to his/her child...  (even everyday we're alert to what every single thing happen)
Pay more attention to his/her child.... (n we should be fairly attention to all)
To cuci itu cuci ini. (Yes we'd done everyday n ofcoz even he's alwaz late!)
Sedia itu sedia ini... 
BECOZ... 

becoz what????
Becoz bila dah balik nanti dia tak payah nak susah2kan 
diri nak buat itu ini utk anak dia sendiri... 
and we think that becoz of that  they plan to pick up their child late n late n lateeeee! (maybe....) 
ohh... what to say now???

Dear 'special' parent, masih belum cukupkah apa yg kami lakukan kepada anak-anak anda di sini? kami melakukan yg terbaik utk menjaga makan pakai, kebersihan diri anak2 anda di sini. kami mengajar anak anda A B C, 1 2 3.... kami melayan mereka melebihi layanan seorang ibu/bapa kepada anak sendiri kerana utk kes 'special' parent ni, bersamaan 12 jam anak 'anda' bersama kami.. apa xbolehkah berikan kami sedikit penghargaan. bukan tuduhan atau complaint yang tak munasabah?
Kami menjaga anak anda walaupun waktu itu sepatutnya waktu anda bersama anak anda! Waktu kami bersama anak kami! Waktu kami merehatkan diri! Waktu kami melakukan aktiviti sendiri.... Tapi yg sedih dan kecewa bila keesokan harinya kami menerima complaint itu dan ini dari anda. kamu menyuruh kami melakukan itu dan ini sedangkan perkara itu kamu yang sepatutnya lakukan.... dan kami telah melakukannya!!

Patutkah perkara ni berlaku?

Jadi berikan sedikit perhargaan kepada kami... bukan wang atau salam hormat cium tangan yang kami mahukan tapi cukuplah sekadar menjaga hati kami dengan tidak menundingkan jari atau menuduh melulu kalau tidak ada bukti!
DALAM KES NI, SETELAH DIBINCANGKAN TADI... PARENT SI KECIL TU MENGAKU DIA YG TERSALAH MENULIS.. KATANYA DIA BERMAKSUDKAN LAIN... (iya ke???)
DAN KATANYA DIA TAK COMPLAINT PUN CUMA NAK MEMBERITAHU!! (hmmmm.... sebetulnya, Kami dah pandai cerdik akal menilai sama ada memo itu memo complaint, memo meminta tolong @ memo mengarah!) 
Dan apa yg Sya explain dan katakan kepada 'special parents' td diharapkan diterima sepenuhnya oleh parent tersebut.. we also have our pride n sensitivity!

And again...
“We know as a parent, u want the best to your child. We understand it.. and yes we’d tried our best to take care not only yours but every children here!”

Teacher Sya


No comments:

Post a Comment