Saturday, October 13, 2012

Adam dah 8 bulan...

My lil prince ; Adam dah 8 bulan....kejap je rasa.. nak masuk 9 bulan dah... tapi gigi belum ada... heeeeee.... selalunya baby umo 8 bulan gigi dahtumbuh.maybe dlm masa terdekat ni kotgigi adam tumbuh... Sekarang ni, fevret food Adam masih lagi Pumpkin and Carrot puree... (well blended lagi) Bagi bubur nasi Adam xberapa suka..tp bagi jugak selang seli ikut hari... Bubur nasi tu, aku mmg buat stok beras yg aku dah sangai dan blend hancur supaya nanti bila nak masak senang.. terus amik sesudu besar beras sangai tu then masuk periuk terus didihkan je... xsampai 15 minit dah siap... selalunya aku sediakan stok puree utk 2-3 hari; stok potato, carrot,pumpkin...then aku campurkan je dgn bubur nasi td supaya ada jugak rasa manis2 stok tu sbb aku mmg tak masukkan gula/garam...it is better to avoid gula n garam for baby below 2yrs... sebab, nanti kalau awal2 dah diperkenalkan gula n garam, baby akan demand nk makan yg manis2 je... kalau manis dari buah2han/sayuran tak apa sbb itu khasiat yg baikkan (baca dr website hommade food) tgk ni semangat dia makan....
Nak cuba bg ikan..ramai kata Salmon boleh dibagi kat baby umo 8 bulan..tp bila ada yg kata seeloknya tunggu 10 bulan dulu or 1 yr so aku hold dulu.. taknak amik risiko.. takpe kalau tunggu dulu demi kebaikan anak kan... tapi betul2 xsabar nk tgk anak makan food yg kita masak nanti... asalkan hommade fod kan.. taknak aku bg cerelac/nestum yg femes mak2 bg kat anak sekarang ni dgn alasan senang dan cepat and mengenyangkan anak... emmm..tahu ke khasiat ape yg adadlm benda alah tu? Hmmm..... takpe,yg penting walopon masa mmg terhad.. busy manjang dgn koje tp aku ttp akan cuba yg terbaik utk masakkan utk anak setiap hari... Air tgn ibu adalah yg terbaik utk anak... bukan CERELAC/NESTUM atau instant food yg kita tak pasti berapa byk kandungan gula dan garam yg ada dlm tu kan....
Yg ni Bubur nasi+carrot+potato ;potato tu gaulkan la sekalisemua bg sebati.. =) #Potato boleh menyebabkan sembelit utk baby; harap maklum...tapi so far Adam okey dgn potato even + bubur... poo dia pun so far lancar la...
Yg ni bubur + potato je.... = #PEACE#

No comments:

Post a Comment